Szakdolgozat és diplomaterv a Közlekedés- és Járműirányítási Tanszéken!

Fontos:

A tanszék hagyományainak megfelelően javasoljuk, hogy a tanszékre jelenkező szakdolgozatíró/diplomatervező még a Neptun-beli jelentkezés előtt személyesen egyeztessen a választott tanszéki konzulensével!

 

Az alábbi felsorolás gondolatébresztő szakdolgozat/diplomaterv témákat takar. Ezeken kívüli témák is választhatók a konzulensekkel egyeztetett módon.

 

Közúti közlekedési szakdolgozat/diplomaterv témák:

  1. Korszerű forgalomirányító stratégiák teljesítményvizsgálatának módszertana valós budapesti mérések (hurokdetektor, FCD) alapján; Mikro-szimulációs és egyéb szoftverek által adott kimeneti mérések vizsgálata, áttekintése (átlagos fogyasztás, eljutási idők, megállások száma, stb...)
  2. Gépi intelligencia alkalmazása a közúti közlekedésben (adatbányászat, clustering, SW: rapidminer.com) többféle témában
  3. Vissim vagy SUMO forgalomszimulátor kalibrációja iteratív optimalizációs eljárással
  4. Városi fundamentális diagram (mint forgalmi modell) identifikációja városi közlekedési hálózatban szimulációs eljárások (Vissim vagy SUMO) alapján
  5. Az LWR makroszkopikus forgalmi modell numerikus megoldásainak vizsgálata, összehasonlításuk az egzakt megoldással
  6. Városi forgalom intelligens irányítása járművek közötti (V2V) kommunikáció alapján.
  7. Járműkövetési modellek stabilitásanalízise
  8. Budapesti járművezető modell hangolása, tesztelése VISSIM szoftver (Driver Model API) segítségével
  9. Intelligens (aktuális forgalmi és domborzati viszonyokat is figyelembe vevő) autóbusz-előnybiztosítás kidolgozása
  10. Gráf alapú makroszkopikus hálózati modell építése és analízise
  11. Változtatható jelzésképű táblák vezérlése ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezéssel, adaptív forgalomirányító algoritmus megvalósítása (rendelkezésre álló segédletek: protokoll dokumentáció, megvalósított kommunikációs program)
  12. ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezés programozása korszerű becslő/irűnyító algoritmusok megvalósítása céljából (rendelkezésre álló segédletek: ACTROS Java forgalomtechnika dokumentáció, megvalósított kommunikációs program Actros és PC között)
  13. Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósítása: PLC-vel vagy egyéb eszközökkel, wireless kapcsolattal, elosztott irányítás megvalósítására
  14. Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósításának szimulációja Matlab vagy C# programban (wireless kapcsolat, elosztott irányítás) 
  15. Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósításának kockázat elemzése, hibafal analízise, szabványoknak való megfelelés biztosítása
  16. Az autonóm járműforgalom figyelembevétele a közlekedési ráterhelési modellek alkalmazásában  VISUM makroszkopikus forgalomszimulációs program segítségével
  17. Védett városi zóna forgalomirányítása fundamentális diagram alapján
  18. Lökéshullámok szimulációja mikroszkopikus és makroszkopikus környezetben, a két modellezési szint összehasonlítása
  19. Másodrendű autópálya modellek összehasonlítása, érzékenységvizsgálata
  20. Makroszkopikus forgalmi változók formalizálása járműflotta GPS adatok alapján; irányításhoz való felhasználásuk vizsgálata, szimulációja; irányítás tervezése. (Adott: Vissim szimulációs környezet)
  21. SUMO forgalomszimulátor mikro- és makroszintű hangolása online járműadatok (pl. FCD) alapján.
  22. Szakasz szintű utazási idő becslés városi hálózatban FCD és hurokdetektorok alapján (becslési módszerek tesztelése validálása Vissimben)
  23. Különböző kiépítésű körforgalmak vizsgálata és összehasonlító analízise jelzőlámpás csomóponti irányítással VISSIM szimulátorban; értékelő módszertan készítése a körfogalom kiépítés indokoltságának eldöntéséhez forgalmi és hálózati jellemzők alapján
  24. A budapesti utzási idő kijelző VJT táblák működésének szimulációja Vissimben vagy SUMO-ban: a jelenlegi - Budapest Közút Zrt. által is használt - becslő algoritmus megvalósítása és továbbfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata
  25. VISSIM vagy SUMO szimuláció készítése intelligens parkolásirányítás megvalósításához (P+R, route guidance, VJT) valós budapesti hálózaton
  26. Autonóm járművek szimulációja VISSIM vagy SUMO szimulátorban Matlabon keresztül implementálva: különböző driver modellek vizsgálata, hangolás
  27. Autonóm közúti csomóponti irányítás (jelzőlámpák helyett kooperatív, járműve közötti kommunikáción alapuló) megvalósítása és analízise VISSIM vagy SUMO szimulátorban
  28. Emisszió modellezés a BKK Zrt. által rendelkezésre bocsátott budapesti Egységes Forgalmi Modell (EFM) felhasználásával VISUM-ban
  29. Autonóm jármű forgalomszimulátorba illesztése (Vissim vagy SUMO alkalmazásával): olyan szimulációs keretrendszer kialakítása, amelyben „Vehicle in The Loop” tesztek valósíthatók meg autonóm és kooperatív irányítás témakörében; autonóm jármű virtuális forgalomba illesztése a cél kutatási és tesztelési feladatok céljából
  30. Közlekedési szituáció azonosítása és osztályozása autonóm járművek számára: a cél a rendelkezésre álló szenzoradatok és egyéb kiegészítő információk (pl. forgalmi adatok, térkép) alapján megbecsülni, hogy aktuálisan milyen közlekedési szituáció áll fenn forgalomtechnikai szempontból
  31. Közút forgalomirányító berendezés működésének modellezése és biztonságelemzése Petri-hálóval
  32. Közút forgalomirányító berendezés működésének kockázatértékelése és biztonságelemzése
  33. Kockázatértékelés és biztonságelemzés a forgalomirányító berendezés és autonóm járművek együttműködésének vonatkozásában

A közutas labor eszközei, amelyek a szakdolgozat készítéséhez rendelkezésre állnak:

HW: Változtatható jelzésképű táblák (Swarco Futurit), Siemens PLC-k és jelzőlámpák, ACTROS forgalomirányító berendezések, BeagleBoard egypaneles mini számítógép, Arduino fejlesztőkörnyezet 
SW: VISSIM mikroszkopikus forgalomszimulátor (C++ alapú kiegészítők: Signal Controller API, Driver Modell API, Emission API), VISUM makroszkopikus forgalomszimulátor (HBEFA emisszió model kiegészítővel), MATLAB, SUMO szimulátor

 

Járműdinamika és irányításelmélet szakdolgozat/diplomaterv témák

(Dr GÁSPÁR PÉTER, E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Tel: 279-6171)

  1. Agymotoros gépjármű irányításának tervezése kerekenkénti elektronikus hajtásával/fékezésével
  2. Közúti járművek kooperatív irányítása a közúti közlekedésben
  3. Közúti jármű integrált irányításának tervezése
  4. Kormány és fék összehangolt irányításának tervezése a prioritások figyelembe vételével.
  5. Közúti járművek energia optimális adaptív sebesség szabályozójának tervezése
  6. Hierarchikus és elosztott irányítástervezés a járműirányításban
  7. Szürkedoboz identifikációs módszerek az irányítástervezésben
  8. Változtatható csillapítású felfüggesztés modellezése és irányítása.
  9. Additív kormányzás megoldása változtatható geometriájú mechanizmusokkal és irányítással.
  10. Tehergépjárműveknél és buszoknál alkalmazható aktív keresztstabilizátor tervezése.
  11. Hibrid üzemű járművek optimális energiaellátásának biztosítása
  12. Energia rekuperációs lehetőségek járművekben
  13. Hibadetektáló és hibatűrő rendszerek kialakítása. Hibatűrő rendszerek irányításának tervezési elvei és megoldási módszerei
  14. Szenzorfúziós és kommunikációs eszközök az oszlopban haladó járművek irányításában.
  15. Baleset megelőző rendszerek tervezése, kritikus helyzetek felismerése, ütközés elkerülése vagy hatásának csökkentése.
  16. Járműirányítás tervezése járművezetői modell alapján
  17. Felügyeleti szabályozó tervezése az integrált irányításokban

  

Légiközlekedési szakdolgozat/diplomaterv témák

(További info: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)

  1. Monte Carlo szimuláció a légiforgalmi elemzésekben
  2. A bevezető légiforgalmi irányító munkáját támogató eszközök/technikák összehasonlító elemzése
  3. Térközök meghatározása a végső egyenesre
  4. Térközök meghatározása az induló légijárművek között
  5. Repülésbiztonsági érvelés a Eurocontrol Safety Assessment Methodology alapján
  • (további info: Dr. Szabó Géza, Számel Bence Domonkos):
  • Légtérkapacitás, szektorkapacitás (számítás, szimuláció, emberi tényezők szerepe);
    • Safety Management Systems (célok, eszközök, fejlesztési lehetőségek);
    • A légiközlekedés biztonsága, a biztonság modellezése és mérése;
    • Egyes légiközlekedési műszaki rendszerek (pl. VOR, primer és szekunder radar stb) műszaki megbízhatóságának és visszaesési szintjeinek modellezése.