Szakdolgozat és diplomaterv a Közlekedés- és Járműirányítási Tanszéken!
Fontos:
A tanszék hagyományainak megfelelően javasoljuk, hogy a tanszékre jelentkező szakdolgozatíró/diplomatervező még a Neptun-beli jelentkezés előtt személyesen egyeztessen a választott tanszéki konzulensével!
Az alábbi felsorolás gondolatébresztő szakdolgozat/diplomaterv témákat takar. Ezeken kívüli témák is választhatók a konzulensekkel egyeztetett módon.
Vasúti közlekedési szakdolgozat/diplomaterv témák:
Az alábbi témák javaslatok, további témák egyeztetése az oktatóknál lehetséges.
Farkas Balázs témái:
- Vasúti foglaltságérzékelési módok összehasonlítása
- Foglaltságérzékelés célja, történeti áttekintése
- Foglaltságérzékelési módok ismertetése (sínáramkörös, tengelyszámlálós, kommunikáció alapú, stb.)
- Az egyes módok összehasonlítása alkalmazási, üzemi, stb. szempontból
- A hagyományos vasutak és a városi vasutak (villamos, metró, elővárosi gyorsvasút) jelző- és biztosítóberendezéseinek összehasonlítása
- Az egyes rendszerek üzeméből adódó sajátosságok
- Kockázat alapú megközelítés
- Jogszabály alapú megközelítés
- Különbségek járműérzékelés, vonatbefolyásolás terén (akár külön TDK téma)
- Állomási biztosítóberendezések vágányutas és nyomvonalas elvének összehasonlítása
- Az egyes elvek jellemzői, megvalósítása
- Átjárás az egyes elvek között
- Az egyes elvek megjelenése különböző biztosítóberendezési rendszerekben
- Az egyes elvek tervezési sajátosságai
- Magyarországi hosszú távú biztosítóberendezési koncepció alapjának lefektetése
- A jelenlegi biztosítóberendezési helyzetkép
- Várható fejlesztések a közeljövőben
- Távlati egységesítési lehetőségek
- Javaslat a fő- és mellékvonalak biztosítóberendezési megoldásaira
- Központi forgalomirányítás kiterjesztése (kiegészítésképpen: külföldi példák)
- Javaslatok költséghatékony biztosítóberendezési fejlesztésekre
- A nagy EU-s projektek kifutnak, így szükség lehet kis költségvetésű projektekre
- A vizsgált terület elsősorban a mechanikus, a kulcsos, és a nem biztosított berendezések
- Megoldási javaslatok: helyszíni helyett központis állítású váltók, alakjelzők kiváltásának lehetősége, berendezések kiegészítése foglaltságérzékeléssel, stb.
- Biztosítóberendezés átépítések a menetrendalapú infrastruktúrafejlesztés tükrében
- Menetrendalapú vasúti infrastruktúrafejlesztések általános bemutatása
- Külföldi és hazai példák
- Osztott fogadóvágány, fogadóvágányi vágánykapcsolatok kérdései
- Állomásfejelhúzás és részleges kétvágányúsítás kérdései
- Nagysugarú kitérők alkalmazása
- Forgalmi kitérők kérdései
- Különböző országok jelzési utasításainak összehasonlítása
- Jelzési rendszerek bevezető
- Nemzeti jelzési rendszerek osztályozása
- További elvek, összefüggések összehasonlítása
- Jelzők jelzéseinek optimalizálása a csatlakozó irányok sebességének függvényében (külsős téma, Bi-Logik Kft.)
Közúti közlekedési szakdolgozat/diplomaterv témák:
- Korszerű forgalomirányító stratégiák teljesítményvizsgálatának módszertana valós budapesti mérések (hurokdetektor, FCD) alapján; Mikro-szimulációs és egyéb szoftverek által adott kimeneti mérések vizsgálata, áttekintése (átlagos fogyasztás, eljutási idők, megállások száma, stb...)
- Gépi intelligencia alkalmazása a közúti közlekedésben (adatbányászat, clustering, SW: rapidminer.com) többféle témában
- Vissim vagy SUMO forgalomszimulátor kalibrációja iteratív optimalizációs eljárással
- Városi fundamentális diagram (mint forgalmi modell) identifikációja városi közlekedési hálózatban szimulációs eljárások (Vissim vagy SUMO) alapján
- Az LWR makroszkopikus forgalmi modell numerikus megoldásainak vizsgálata, összehasonlításuk az egzakt megoldással
- Városi forgalom intelligens irányítása járművek közötti (V2V) kommunikáció alapján.
- Járműkövetési modellek stabilitásanalízise
- Intelligens (aktuális forgalmi és domborzati viszonyokat is figyelembe vevő) autóbusz-előnybiztosítás kidolgozása
- Gráf alapú makroszkopikus hálózati modell építése és analízise
- Változtatható jelzésképű táblák vezérlése ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezéssel, adaptív forgalomirányító algoritmus megvalósítása (rendelkezésre álló segédletek: protokoll dokumentáció, megvalósított kommunikációs program)
- ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezés programozása korszerű becslő/irányító algoritmusok megvalósítása céljából (rendelkezésre álló segédletek: ACTROS Java forgalomtechnika dokumentáció, megvalósított kommunikációs program Actros és PC között)
- Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósítása: PLC-vel vagy egyéb eszközökkel, wireless kapcsolattal, elosztott irányítás megvalósítására
- Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósításának szimulációja Matlab vagy C# programban (wireless kapcsolat, elosztott irányítás)
- Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósításának kockázat elemzése, hibafal analízise, szabványoknak való megfelelés biztosítása
- Az autonóm járműforgalom figyelembevétele a közlekedési ráterhelési modellek alkalmazásában VISUM makroszkopikus forgalomszimulációs program segítségével
- Védett városi zóna forgalomirányítása fundamentális diagram alapján
- Lökéshullámok szimulációja mikroszkopikus és makroszkopikus környezetben, a két modellezési szint összehasonlítása
- Másodrendű autópálya modellek összehasonlítása, érzékenységvizsgálata
- Makroszkopikus forgalmi változók formalizálása járműflotta GPS adatok alapján; irányításhoz való felhasználásuk vizsgálata, szimulációja; irányítás tervezése. (Adott: Vissim szimulációs környezet)
- SUMO forgalomszimulátor mikro- és makroszintű hangolása online járműadatok (pl. FCD) alapján.
- Szakasz szintű utazási idő becslés városi hálózatban FCD és hurokdetektorok alapján (becslési módszerek tesztelése validálása Vissimben)
- Különböző kiépítésű körforgalmak vizsgálata és összehasonlító analízise jelzőlámpás csomóponti irányítással VISSIM szimulátorban; értékelő módszertan készítése a körfogalom kiépítés indokoltságának eldöntéséhez forgalmi és hálózati jellemzők alapján
- A budapesti utzási idő kijelző VJT táblák működésének szimulációja Vissimben vagy SUMO-ban: a jelenlegi - Budapest Közút Zrt. által is használt - becslő algoritmus megvalósítása és továbbfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata
- VISSIM vagy SUMO szimuláció készítése intelligens parkolásirányítás megvalósításához (P+R, route guidance, VJT) valós budapesti hálózaton
- Autonóm járművek szimulációja VISSIM vagy SUMO szimulátorban Matlabon keresztül implementálva: különböző driver modellek vizsgálata, hangolás
- Autonóm közúti csomóponti irányítás (jelzőlámpák helyett kooperatív, járműve közötti kommunikáción alapuló) megvalósítása és analízise VISSIM vagy SUMO szimulátorban
- Emisszió és zaj modellezés lehetőségei SUMO forgalomszimulációs szoftverrel
- Autonóm jármű forgalomszimulátorba illesztése (Vissim vagy SUMO alkalmazásával): olyan szimulációs keretrendszer kialakítása, amelyben „Vehicle in The Loop” tesztek valósíthatók meg autonóm és kooperatív irányítás témakörében; autonóm jármű virtuális forgalomba illesztése a cél kutatási és tesztelési feladatok céljából
- Autonóm járművek „Vehicle in The Loop” tesztelése céljából OSM térkép vagy SUMO-ban modellezett hálózat automatikus importálásának megvalósítása Unity 3D szoftver irányába
- Autonóm járművek „Vehicle in The Loop” tesztelése céljából 3 dimenziós digitális térkép automatikus importálásának megvalósítása Unity 3D szoftver irányába
- Szabadon konfigurálható jelzőlámpás forgalomirányítás a zalaegerszegi járműipari tesztpálya (ZalaZone) Smart City részének irányításához
- Közlekedési szituáció azonosítása és osztályozása autonóm járművek számára: a cél a rendelkezésre álló szenzoradatok és egyéb kiegészítő információk (pl. forgalmi adatok, térkép) alapján megbecsülni, hogy aktuálisan milyen közlekedési szituáció áll fenn forgalomtechnikai szempontból
- Közút forgalomirányító berendezés működésének modellezése és biztonságelemzése Petri-hálóval
- Közút forgalomirányító berendezés működésének kockázatértékelése és biztonságelemzése
- Kockázatértékelés és biztonságelemzés a forgalomirányító berendezés és autonóm járművek együttműködésének vonatkozásában
- Az autonóm jármű útvonalválasztásához használandó célfüggvény meghatározása. Az egyéni hasznot maximalizáló útvonal eltér a teljes társadalmi hasznot maximalizálótól a torlódási externália miatt.
- Lézeres járműérzékelő (MS Tanácsadó és Kereskedelmi Kft. terméke) tesztelése és továbbfejlesztési lehetőségei. A szenzor adatok felhasználásával az alapvető forgalomtechnikai paraméterek becslése. A makroszkopikus forgalmi modell (fundamentális diagram elmélet) alkalmazása. Szűrési eljárások vizsgálata és tesztelése a mérések javítására (pl. Kalman-szűrő). Adatfeldolgozó algoritmus és statisztikai modul tervezése a szenzorhoz.
- Módszertan készítése több szempont szerinti optimális jelzőlámpa elhelyezésre. Olyan módszer kialakítása, ami segít abban, hogy egy adott topológiájú és dinamikus forgalmi igényű városi úthálózaton meg tudjuk határozni a jelzőlámpával irányított csomópontokat, figyelembe véve az egyéni közlekedők dinamikus, adaptív viselkedését is.
A közutas labor eszközei, amelyek a szakdolgozat készítéséhez rendelkezésre állnak:
HW: Változtatható jelzésképű táblák (Swarco Futurit), Siemens PLC-k és jelzőlámpák, ACTROS forgalomirányító berendezések, BeagleBoard egypaneles mini számítógép, Arduino fejlesztőkörnyezet
SW: VISSIM mikroszkopikus forgalomszimulátor (C++ alapú kiegészítők: Signal Controller API, Driver Modell API, Emission API), VISUM makroszkopikus forgalomszimulátor (HBEFA emisszió model kiegészítővel), MATLAB, SUMO szimulátor
Járműdinamika és irányításelmélet szakdolgozat/diplomaterv témák
(Dr GÁSPÁR PÉTER, E-mail: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát., Tel: 279-6171)
- Agymotoros gépjármű irányításának tervezése kerekenkénti elektronikus hajtásával/fékezésével
- Közúti járművek kooperatív irányítása a közúti közlekedésben
- Közúti jármű integrált irányításának tervezése
- Kormány és fék összehangolt irányításának tervezése a prioritások figyelembe vételével.
- Közúti járművek energia optimális adaptív sebesség szabályozójának tervezése
- Hierarchikus és elosztott irányítástervezés a járműirányításban
- Szürkedoboz identifikációs módszerek az irányítástervezésben
- Változtatható csillapítású felfüggesztés modellezése és irányítása.
- Additív kormányzás megoldása változtatható geometriájú mechanizmusokkal és irányítással.
- Tehergépjárműveknél és buszoknál alkalmazható aktív keresztstabilizátor tervezése.
- Hibrid üzemű járművek optimális energiaellátásának biztosítása
- Energia rekuperációs lehetőségek járművekben
- Hibadetektáló és hibatűrő rendszerek kialakítása. Hibatűrő rendszerek irányításának tervezési elvei és megoldási módszerei
- Szenzorfúziós és kommunikációs eszközök az oszlopban haladó járművek irányításában.
- Baleset megelőző rendszerek tervezése, kritikus helyzetek felismerése, ütközés elkerülése vagy hatásának csökkentése.
- Járműirányítás tervezése járművezetői modell alapján
- Felügyeleti szabályozó tervezése az integrált irányításokban
(További info: Ez az e-mail cím a spamrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.)
- Monte Carlo szimuláció a légiforgalmi elemzésekben
- A bevezető légiforgalmi irányító munkáját támogató eszközök/technikák összehasonlító elemzése
- Térközök meghatározása a végső egyenesre
- Térközök meghatározása az induló légijárművek között
- Repülésbiztonsági érvelés a Eurocontrol Safety Assessment Methodology alapján
- (további info: Dr. Szabó Géza, Számel Bence Domonkos):
- Légtérkapacitás, szektorkapacitás (számítás, szimuláció, emberi tényezők szerepe);
- Safety Management Systems (célok, eszközök, fejlesztési lehetőségek);
- A légiközlekedés biztonsága, a biztonság modellezése és mérése;
- Egyes légiközlekedési műszaki rendszerek (pl. VOR, primer és szekunder radar stb) műszaki megbízhatóságának és visszaesési szintjeinek modellezése.