TDK témák

Vegyél részt a TDK konferencián!

 

A TDK dolgozattal rengeteg tapasztalatot gyűjthetsz, ráadásul egy jól megírt dolgozattal a diplomamunkádat is előkészíted. A TDK kutatás közvetlenül is irányulhat BSc szakdolgozat / MSc diplomaterv elkészítésére.

Nálunk sok érdekes téma közül válogathatsz, de természetesen a saját ötleteket is várjuk!

A TDK fő célja, hogy a hallgató új (a tanórai kereteken túlmutató) ismereteket szerezzen oktatói segítséggel. Az alábbi témákhoz gyakran csak angol nyelvű szakanyagokat lehet találni. Ehhez nyújt segítséget a www.sciencedirect.com, amely ingyenesen használható a BME IP-hálózatban.

Jelentkezés és bővebb információ a témavezetőknél. A lentiektől eltérő kutatási témák is választhatók a témavezetőkkel egyeztetett módon.

 

Adminisztratív információk: Közlekedésmérnöki kar TDK

 

Járműirányítás / Irányításelmélet TDK témák:

 (Konzulensek: Dr Gáspár Péter, Németh Balázs)

  1. Aktuátorok integrálása rekonfiguráló irányítástervezés céljából
  2. Szenzorfúzió az irányítás biztonságának javítása céljából
  3. Trajektória követési algoritmus tervezése és realizálása
  4. Járművek haladásának összehangolása útkereszteződésekben
  5. Autonóm járművek hatása a hagyományos közlekedésre
  6. Egy aktuátorral elérhető működési tartomány becslése
  7. Több aktuátorral elérhető működési tartomány becslése
  8. Kooperatív járműirányítás egy útvonalon
  9. Járművezető irányítási célú modellezése
  10. Autonóm jármű kritikus helyzeteinek feltérképezése és elemzése
  11. Járművezető és jármű összehangolása az irányítástervezésben
  12. Jármű/Vezető/Környezet összehangolt tervezése az autonóm járműirányításban

A kutatáshoz használt szoftver környezetek: 

  1. Matlab/Simulink: általános tervező/elemző szoftver
  2. CarSim/TruckSim és CarMaker: közúti járműszimulátorok
  3. VisSim: forgalomszimulátor

 

Vasúti automatika TDK témák:

  1. Automatikus térköz realizálása mikroszámítógép vezérlésű vasútmodell felhasználásával. Konzulens : Dr Gyenes Károly
  2. A vasúti közlekedés biztonsági kérdései. Konzulens: Dr. Szabó Géza

 

Számítástechnikai TDK témák:

  1. Útvonal díjtétel automatikus kijelzése GPS vevő használatával. Konzulens : Dr Gyenes Károly
  2. Oldtimer autó futási idejének nagypontosságú mérése mikroprocesszoros berendezéssel. Konzulens : Dr Gyenes Károly
  3. Komplex útvonaltervezés. Konzulens : Dr Gyenes Károly, Bővebben
  4. Virtuális labor készítése C# programnyelven Irányítástechnika tárgyhoz: Olyan grafikus felhasználói felülettel rendelkező program készítése a feladat, amelyen keresztül virtuálisan valósítható meg a frekvenciafüggvény-mérés Irányítástechnika labor (konzulens: Dr. Tettamanti Tamás)
 
Közúti közlekedési TDK témák:
  1. Korszerű forgalomirányító stratégiák teljesítményvizsgálatának módszertana valós budapesti mérések (hurokdetektor, FCD) alapján; Mikro-szimulációs és egyéb szoftverek által adott kimeneti mérések vizsgálata, áttekintése (átlagos fogyasztás, eljutási idők, megállások száma, stb...)
  2. Gépi intelligencia alkalmazása a közúti közlekedésben (adatbányászat, clustering, SW: rapidminer.com) többféle témában
  3. Vissim vagy SUMO forgalomszimulátor kalibrációja iteratív optimalizációs eljárással
  4. Városi fundamentális diagram (mint forgalmi modell) identifikációja városi közlekedési hálózatban szimulációs eljárások (Vissim vagy SUMO) alapján
  5. Az LWR makroszkopikus forgalmi modell numerikus megoldásainak vizsgálata, összehasonlításuk az egzakt megoldással
  6. Városi forgalom intelligens irányítása járművek közötti (V2V) kommunikáció alapján.
  7. Járműkövetési modellek stabilitásanalízise
  8. Intelligens (aktuális forgalmi és domborzati viszonyokat is figyelembe vevő) autóbusz-előnybiztosítás kidolgozása
  9. Gráf alapú makroszkopikus hálózati modell építése és analízise
  10. Változtatható jelzésképű táblák vezérlése ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezéssel, adaptív forgalomirányító algoritmus megvalósítása (rendelkezésre álló segédletek: protokoll dokumentáció, megvalósított kommunikációs program)
  11. ACTROS VTC 3000 forgalomirányító berendezés programozása korszerű becslő/irűnyító algoritmusok megvalósítása céljából (rendelkezésre álló segédletek: ACTROS Java forgalomtechnika dokumentáció, megvalósított kommunikációs program Actros és PC között)
  12. Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósítása: PLC-vel vagy egyéb eszközökkel, wireless kapcsolattal, elosztott irányítás megvalósítására
  13. Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósításának szimulációja Matlab vagy C# programban (wireless kapcsolat, elosztott irányítás) 
  14. Intelligens közúti jelzőfejek (okos jelzőfej) megvalósításának kockázat elemzése, hibafal analízise, szabványoknak való megfelelés biztosítása
  15. Az autonóm járműforgalom figyelembevétele a közlekedési ráterhelési modellek alkalmazásában  VISUM makroszkopikus forgalomszimulációs program segítségével
  16. Védett városi zóna forgalomirányítása fundamentális diagram alapján
  17. Lökéshullámok szimulációja mikroszkopikus és makroszkopikus környezetben, a két modellezési szint összehasonlítása
  18. Másodrendű autópálya modellek összehasonlítása, érzékenységvizsgálata
  19. Makroszkopikus forgalmi változók formalizálása járműflotta GPS adatok alapján; irányításhoz való felhasználásuk vizsgálata, szimulációja; irányítás tervezése. (Adott: Vissim szimulációs környezet)
  20. SUMO forgalomszimulátor mikro- és makroszintű hangolása online járműadatok (pl. FCD) alapján.
  21. Szakasz szintű utazási idő becslés városi hálózatban FCD és hurokdetektorok alapján (becslési módszerek tesztelése validálása Vissimben)
  22. Különböző kiépítésű körforgalmak vizsgálata és összehasonlító analízise jelzőlámpás csomóponti irányítással VISSIM szimulátorban; értékelő módszertan készítése a körfogalom kiépítés indokoltságának eldöntéséhez forgalmi és hálózati jellemzők alapján
  23. A budapesti utzási idő kijelző VJT táblák működésének szimulációja Vissimben vagy SUMO-ban: a jelenlegi - Budapest Közút Zrt. által is használt - becslő algoritmus megvalósítása és továbbfejlesztési lehetőségeinek vizsgálata
  24. VISSIM vagy SUMO szimuláció készítése intelligens parkolásirányítás megvalósításához (P+R, route guidance, VJT) valós budapesti hálózaton
  25. Autonóm járművek szimulációja VISSIM vagy SUMO szimulátorban Matlabon keresztül implementálva: különböző driver modellek vizsgálata, hangolás
  26. Autonóm közúti csomóponti irányítás (jelzőlámpák helyett kooperatív, járműve közötti kommunikáción alapuló) megvalósítása és analízise VISSIM vagy SUMO szimulátorban
  27. Emisszió modellezés a BKK Zrt. által rendelkezésre bocsátott budapesti Egységes Forgalmi Modell (EFM) felhasználásával VISUM-ban
  28. Autonóm jármű forgalomszimulátorba illesztése (Vissim vagy SUMO alkalmazásával): olyan szimulációs keretrendszer kialakítása, amelyben „Vehicle in The Loop” tesztek valósíthatók meg autonóm és kooperatív irányítás témakörében; autonóm jármű virtuális forgalomba illesztése a cél kutatási és tesztelési feladatok céljából
  29. Közlekedési szituáció azonosítása és osztályozása autonóm járművek számára: a cél a rendelkezésre álló szenzoradatok és egyéb kiegészítő információk (pl. forgalmi adatok, térkép) alapján megbecsülni, hogy aktuálisan milyen közlekedési szituáció áll fenn forgalomtechnikai szempontból
  30. Közút forgalomirányító berendezés működésének modellezése és biztonságelemzése Petri-hálóval
  31. Közút forgalomirányító berendezés működésének kockázatértékelése és biztonságelemzése
  32. Kockázatértékelés és biztonságelemzés a forgalomirányító berendezés és autonóm járművek együttműködésének vonatkozásában
A közutas labor eszközei, amelyek a szakdolgozat készítéséhez rendelkezésre állnak:
HW: Változtatható jelzésképű táblák (Swarco Futurit), Siemens PLC-k és jelzőlámpák, ACTROS forgalomirányító berendezések, BeagleBoard egypaneles mini számítógép, Arduino fejlesztőkörnyezet 
SW: VISSIM mikroszkopikus forgalomszimulátor (C++ alapú kiegészítők: Signal Controller API, Driver Modell API, Emission API), VISUM makroszkopikus forgalomszimulátor (HBEFA emisszió model kiegészítővel), MATLAB, SUMO szimulátor
 

 

Légiközlekedési TDK témák
  1. Légtérkapacitás, szektorkapacitás (számítás, szimuláció, emberi tényezők szerepe);
  2. Safety Management Systems (célok, eszközök, fejlesztési lehetőségek);
  3. A légiközlekedés biztonsága, a biztonság modellezése és mérése;
  4. Egyes légiközlekedési műszaki rendszerek (pl. VOR, primer és szekunder radar stb) műszaki megbízhatóságának és visszaesési szintjeinek modellezése.