Kutatás & fejlesztés

„Digitálisan összekapcsolt adatforrásokra alapozott, dinamikus, hangolt és adaptív városi forgalomirányítási rendszer szolgáltatások és beavatkozási, értékelési közlekedéspolitikai eszköztár kifejlesztése” c. piacvezérelt kutatás-fejlesztési és innovációs projekt (2019-1.1.1-PIACI KFI)

 

Selection 002

 
Kedvezményezett neve:
FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. (Konzorciumvezető)
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (konzorciumi tag)
 
Projekt címe: „Digitálisan összekapcsolt adatforrásokra alapozott, dinamikus, hangolt és adaptív városi forgalomirányítási rendszer szolgáltatások és beavatkozási, értékelési közlekedéspolitikai eszköztár kifejlesztése”
 
A támogatás összege: 577 443 132, - Ft
 
A támogatás mértéke: 53,518923%
 
A Projekt tartalmának bemutatása: A közúti torlódás a gazdasági növekedés és a mobilitási igények növekedése miatt folyamatosan nő; 2017-ről 2018-ra átlagosan 11%-kal. A térben és időben véletlenszerűen bekövetkező torlódásos szituációk feloldásának lehetőségei korszerű technológiákkal ma már elérhetők minden város számára. Az új, big data alapú technológiák megjelenésével hozzáférhető adatok feldolgozása elsősorban a keletkező forgalmi áramok irányultságára és összetételére, valamint időbeli és indok szerinti megoszlására vonatkozóan szolgáltathat információkat. A valós idejű adatforrásokra alapozva kifejleszthető egy dinamikus, hangolt és adaptív városi forgalomirányítási rendszer eszköztára, mely alkalmas a lehetséges beavatkozások meghatározására, forgalommenedzsment intézkedések generálására és közlekedéspolitikai értékelésre is. A közlekedési módok átalakulása, kerékpározás és a járműmegosztó rendszerek előretörése új, emergens forgalmi jelenségekhez vezettek (torlódások, konfliktuszónák, magas környezeti terhelés), melyek a társadalmat fokozott mértékben terhelik a városokban. Az adaptív forgalomirányítási rendszerek számottevően képesek csökkenteni a közlekedési időigényt, a torlódásokat, a dugóban araszolást, a közlekedési kibocsátásokat és a környezeti terhelést (a klímahatások mérséklésének egyik legnagyobb hatású ún. „quick win” eleme). A nagyvárosokban a torlódások jelentős mértékben növekednek, s ez a tendencia a magyar nagyvárosokra is jellemző. Budapesten fejenként 162 óra veszteséget szenvedtek el a közúti közlekedők 2018-ban, mely növekedő trendet mutat. A torlódások a közvetlen időveszteségen kívül komoly baleseti veszélyforrást is jelentenek, a város élhetőségét rontják (gondoljunk pl. a lakóövezetekben megjelenő elkerülő forgalomra), illetve a klímahatások felerősödését vonják maguk után. Mindezeken túl, mivel a közúti áruszállítás a GDP-vel rendkívül erős korrelációban van („coupling” hatás), a torlódások, azaz áttételesen a szállítási idők növekedése a gazdasági tevékenységre is kihat. A tradicionális forgalomirányítási megoldások tapasztalati alapon próbálnak időszakfüggő beavatkozásokat adni, de a közlekedés sztochasztikus jellege miatt az általános megoldások minden esetben kompromisszumokat tartalmaznak, így a veszteségidők további növekedése várható a hálózaton. A piacon számos forgalomirányítási rendszer érhető el, jellemzően azonos megoldásokat szállítva. Forgalmi modellezésen alapuló irányító rendszer azonban ezen a piacon már eleve nagyon kevés van, mivel speciális közlekedésszakmai (közlekedésmodellezési) területre épül. A döntéstámogatási rendszerek általában a forgalmi állapotok előrejelzését kínálják, illetve lehetőséget teremtenek a manuálisan tervezett beavatkozások valós idejű szimulációjára. A jelenleg létező, forgalmi modell alapú forgalomirányítási rendszerek statikus módszereket használnak, a beavatkozási stratégiákat manuálisan kell megadni, ill. az alkalmazott forgalmi modellek is egyszerűsített dinamikát alkalmaznak. A projekt újdonsága tehát, hogy a forgalom folyamatos monitoringjával, az adatok real-time kiértékelésével a beavatkozási stratégiákat dinamikusan képes kezelni, a közúti hálózati zavarterjedés elemzése alapján. A projekt konkrét eredménye egy, a digitálisan összekapcsolt adatrendszereken alapuló szolgáltatás kifejlesztése, mely a forgalomirányító központok üzemeltetői és a szakpolitikai, illetve társadalmi döntéshozók számára képes új szemléletű beavatkozási stratégiákat alkotni, továbbá azok alkalmazásainak várható hatását előre jelezni. A rendszer tehát képes lesz a valós idejű forgalomirányításhoz kötődő beavatkozási stratégia megalkotására és modellezésére. A pályázat keretén belül a prototípusig jut el a fejlesztés. A projekt keretében kifejlesztett eredménytermék piaci potenciálját a különböző közútkezelők és önkormányzatok jelentik, Magyarországon és nemzetközi szinten.
 
A Projekt tervezett befejezési dátuma: 2024.03.31.
 
Projekt azonosító száma: 2019-1.1.1-PIACI-KFI-2019-00330
 

- Forgalommodellezés, forgalomszimuláció, forgalomirányítás
- Projekt időtartama: 2020 - 2024

 

 

 

 

 

 

 

Autonóm Rendszerek Nemzeti Laboratórium (ARNL): RRF-2.3.1-21-2022-00002

- Autonóm járművek és közlekedés forgalomirányítása, modellezése, szimulációs tesztelése
- Projekt időtartama: 2022 - 2025

 

Deep Learning Anticipated Urban Mobility Peaks - DARUMA (EIG CONCERT-Japan within the Framework of the Strategic International Collaborative Research Program (SICORP)) https://concert-japan-daruma.github.io/consortium/

- Forgalommodellezés, forgalomszimuláció, forgalombecslés
- Projekt időtartama: 2021 - 2024

 

BME FIKP-MI/FM Felsőoktatási Intézményi Kiválósági Program Mesterséges Intelligencia kutatási projekt
- Forgalommodellezés és forgalomszimuláció
- Projekt időtartama: 2018 - 2021

 

EFOP-3.6.3-VEKOP-16-2017-00001: Tehetséggondozás és kutatói utánpótlás fejlesztése autonóm járműirányítási technológiák területén c. kutatási projekt
- Projekt időtartama: 2017 - 2020

 

Részvétel az EFOP-3.6.2-16-2017-00002: Autonóm járműrendszerek kutatása a zalaegerszegi autonóm tesztpályához kapcsolódóan

kutatási projekt
- Projekt időtartama: 2017 - 2020

 

Electric Travelling (Platform to support the implementation of electromobility in Smart Cities based on ICT applications) kutatási projekt
- Elektromos töltőállomások optimális elhelyezése

- Optimális útvonaltervezés elektromos jérművek számára
- Projekt időtartama: 2018 - 2021

 

Linking Danube Transnational Programme kutatási projekt
- Multimodális útvonlatervezés megvalósítása open-source platformon
- Projekt időtartama: 2017 - 2020

 

Interreg Central Europe MOVECIT kutatási projekt
- Munkavállalók bevonása a közszférából fenntartható mobilitás és tervezés megvalósításába
- Projekt időtartama: 2016 - 2019

 

EIT ICT kutatási projekt - EIT KIC_12-1-2012-0001
- Forgalmi előrebecslés tér-idő patternek alapján
- Projekt időtartama: 2013 - 2014

 

KTIA/KMR_12 kutatási projekt: BusEye
- Online személyre szabott utastájékoztatási rendszer kifejlesztése
- Projekt időtartama: 2012 - 2014

 

TÁMOP-4.2.2.C-11/1/KONV-2012-0012 „Smarter Transport” kutatási projekt
- Vegyes mérőrendszerekre támaszkodó, forgalmi adatgyűjtő technológia fejlesztése (P3-1)
- Forgalomlebonyolódási jellemzők előrebecslése (P4-2)
- Projekt időtartama: 2013 - 2014

 

BME Kutatóegyetemi Program - TÁMOP 421/B (JKL-P4)
- Közúti közlekedési hálózatok intelligens irányítása
- Közlekedési alágazatok összekapcsolása telematikai eszközökkel
- Projekt időtartama: 2011 - 2012

 

Kutatási együttműködés a Nokia Siemens Networks Kft-vel - Mobilitás Modellezés
- GSM-alapú helymeghatározás, O-D mátrix identifikáció, trajektória- és sebességbecslés. 

- A HO/LA zónák természetének megismerése, módszer kidolgozása a zónák kiválasztásához sebesség számításhoz, valós idejű utazási idő számláló implementálása.
- Projekt időtartama: 2011 - 2012​
- A kapcsolódó szabadalom: WO/2014/023339012E00798 HU

 

Az oldalon sütiket használunk
Weboldalunkon „cookie”-kat (továbbiakban „süti”) alkalmazunk. Ezek olyan fájlok, melyek információt tárolnak webes böngészőjében. Ehhez az Ön hozzájárulása szükséges. A „sütiket” az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény, az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szóló 2001. évi CVIII. törvény, valamint az Európai Unió előírásainak megfelelően használjuk.Azon weblapoknak, melyek az Európai Unió országain belül működnek, a „sütik” használatához, és ezeknek a felhasználó számítógépén vagy egyéb eszközén történő tárolásához a felhasználók hozzájárulását kell kérniük.